Ingeburgerd... - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Michael Quaedackers - WaarBenJij.nu Ingeburgerd... - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Michael Quaedackers - WaarBenJij.nu

Ingeburgerd...

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

16 Februari 2009 | Verenigde Staten, Houston

Hoi iedereen,

Weer al even niets van me laten horen omdat ik dacht dat er toch niets te melden was...
Maar weet je, dan SCHIET het je opeens te binnen.
Een kort verhaaltje dat misschien wel leuk is voor de mensen over de plas.
Een verhaaltje over iets wat je zojuist hebt meegemaakt, en als je dan nadenkt over hoe je dat het beste over kan brengen dan komt het volgende voorval weer naar boven wat je eigenlijk ook wel weer kan vertellen omdat het zo mooi aansluit, of ook niet.

Inburgering…, als Hollander in Nederland hebben we het er wel eens over en meestal hebben we onze mening wel klaar.
Doe je best om de taal te leren, respecteer iedereens gewoontes en zorg dat wat je doet legaal en verzekerd is.
Als je dan ook nog eens je eigen kost verdient dan zijn we echt blij met je.

Charles, mijn collega hier bij Frames Inc. woont al 17 jaar in Houston Texas en is nog nooit naar een Gun Show geweest.
Dit weekend gingen we dus op pad samen met zijn vrouw naar het George R Brown Convention Center om een kijkje te nemen bij de eerste High Caliber Gun & Knive Show in Houston dit jaar.
Ik heb me laten vertellen dat er nog wel een stuk of 3 zullen volgen.

Terwijl we de auto geparkeerd hebben en een stukje wandelen richting de tentoonstellingshallen komen we dichter bij de ingang en zien we de diverse ingangen en al wat meer volk.
Overal om ons heen rennen kleine meisjes in cheerleader pakjes rond en terwijl we binnen leesafstand van de borden boven de ingangen zijn gekomen, realiseren we dat de Cheer America Texas Finals worden gehouden. Cheer-tastic natuurlijk maar wij komen voor de shotguns, handgranaten en bazookas, rambo messen en samoerai zwaarden en niet voor dat gejengel en gehuppel.

Gimme a S, gimme an H, gimme an O, gimme an O, gimme a T, gimme a SPACE, gimme a M, gimme an E, now what does that spell !!?!!

Terwijl we ons afvragen waar we dan wel moeten zijn, worden we voorbijgestruind door een paar echte locals, spijkerboek, riem met een gesp zo groot dat je je haren erin kan kammen, cowboy shirt, -laarsen, -hoed en een geweer over de schouder. We stootten elkaar aan en volgen de gestage stroom van locals en pick-up trucks terwijl de kleine meisjes de andere kant op rennen, vraag beantwoord lijkt mij.

Eenmaal binnen gekomen vergapen we ons aan al het moordtuig en de verscheidenheid aan karakters die op de show zijn afgekomen. Een hoop cowboys maar ook huispapa's, jonge mannen en nog wel wat “dames” met baby op sleeptouw, verder genoeg trailer-trash mannelijk en vrouwelijk en een stapel agenten. Op zich niks mis mee, laten we er maar vanuit gaan dat 80% alleen maar komt om te kijken voor de leuk en niet om te kopen.
Het enige moment dat ik iets had van, OK en nu gaan we ervandoor is toen voor de 2e keer hetzelfde chinese kereltje naast me opdook met een klein rond brilletje, donkere ogen en een 10 cm lang vlazig sikje!
Oh ja en toen ik stond te staren naar 2 knappe aziatische meiden van midden 20 die iets te vaardig met de stukken ijzer stonden te zwaaien en iets te geinformeerd met de verkoper stonden te praten. ;-)
Om de 2 gangster rappers die even verderop stoer stonden te doen voor hun vriendinnetjes, daar moest ik alleen maar om lachen.

Dus, een cowboy outfit en een knalijzer heb ik nodig.
Maar ben ik dan ingeburgerd?

Het weekend ervoor was ik boodschapen aan het doen om de hoek van mijn apartement bij de Fiesta supermarkt, niet mijn favoriete keten maar wel gemakkelijk dichtbij.
De avond ervoor had ik het nog met iemand over de verschillende supermarkten en waar we dan onze boodschappen deden.
Ik dacht dus die dag laat ik de Fiesta nog eens een kans geven en dus even later bij de kassa met alles op de band staat daar tussen de zorgvuldig en tijdrovend (vind jij je weg maar eens in een vreemde supermarkt) uitgezochte ingredienten “natuurlijk” een 6-pack Heineken.
Niet omdat ik Heineken nou zo lekker vind, in Nederland of in het buitenland, maar ik vond dat ik wat in huis moest hebben voor de bezoekers (en dan is iets uit Nederland wel leuk) en ik had gewoon trek in een biertje.
Op zich niet bijzonders zou je zeggen en dat vond ik ook, de meeste spullen inclusief de alcohol had ik al eens eerder ingeslagen.

Groot was dan ook mijn verbazing toen het miepje achter de kasa om mijn rijbewijs vroeg, op zicht niets bijzonders dus ik liet netjes mijn roze kaartje zien en gniffelde een beetje terwijl ze met grote ogen ernaar stond te kijken.
Nou dat lachen zou me gauw vergaan, het eerste wat ze vervolgens vraagt is of ik haar wilde helpen met welke van de drie jaartallen op de kaart mijn geboortejaar zou zijn.
Ik moest even heel hard nadenken waar ze het over had maar toen schoot het me te binnen dat er naast je geboortejaar ook een uitgifte en een verloop datum op staat.
Dus ik antwoord heel vriendelijk dat ik haar best wil helpen en antwoord haar vervolgens dat mijn geboortejaar niet 2017 is want dan zou ik nog niet geboren zijn, ook zou het niet 2007 zijn want dant zou ik nog geen 2 jaar oud zijn en nog geen auto mogen besturen dus dat mijn geboortejaar 1978 is...
Ze staat me even aan te kijken en giegelt dan even, ik vond mijn respons wel leuk en het leek er sterk op dat ze het ook wel leuk vond.

Helaas moest ze me daarna mededelen dat ze me de alcohol niet kon verkopen omdat het rijbewijs geen Texas Drivers License is.
Ik sta haar een beetje verbaasd aan te kijken, bij de andere supermarkt keten heb ik nog nooit een opmerking gehad.
Dus ik vraag haar heel vriendelijk of ze het zeker weet en me niet wil geloven dat ik ouder ben dan 21 jaar...
Helaas houd ze voet bij stuk en uiteindelijk besluiten we vriendelijk om het eens aan de manager voor te leggen.
Dus komt de manager en ook die is heel stellig dat ik of een Texas Drivers license moet hebben of een Texas ID.
Terwijl ik uitleg dat ik een buitenlander ben en dus geen van beide documenten heb nog kan krijgen houd ook deze beste man voet bij stuk.
Vervolgens vraag ik hem hoe een volwassen buitenlander dan aan alcohol moet komen en terwijl de rij achter me langer groeit en ik me besef dat deze kerel er weinig zin in heeft.
Vervolgens anwoord de beste manager dat de buitenlanders zijn probleem niet zijn en dus besluit ik er maar een schepje bovenop te doen.
Op mijn vraag hoe de daklozen om de hoek aan het randje van de parkeerplaats of de talloze illegalen dan aan hun natje komen daar had hij geen idee van, nou ik wel!
Vervolgens maar wat water bij de wijn gedaan en gevraagd of mijn paspoort wel zou voldoen de volgende keer dat ik boodschappen zou komen doen was zijn antwoord heel stellig dat ik een Texas Drivers License of Texas ID moest hebben.
Ik heb hem nog een keer vriendelijk toegelachen en hem veel plezier gewenst met de boodschappen op de loopband.

Even later aangekomen bij de HEB supermarkt waar het hartstikke druk was en na mijn spullen bij elkaar te hebben gezocht hadden we hetzelfde gelazer aan de kassa, ook daar heb ik maar opgegeven na een kort intermezzo met de manager alhoewel deze wel genoegen zou nemen met een buitenlands paspoort mits ik die bij me zou hebben.
Nou was ik echt niet van plan om “elke keer” deze mee te leuren en enigzings ge-ergerd heb ik ook hier een volle band met boodschappen achter gelaten.

Na een kort ritje met de auto kwam ik een Randalls supermarkt tegen en dus maar weer geparkeerd en naar binnen gelopen.
Eenmaal binnen allereerst de manager opgezocht en mijn dilemma voorgelegd, na 2 seconden naar het roze kaartje gekeken te hebben was zijn respons dat het prima was.
Het grappigste vond ik eigenlijk dat deze jonge knul de enige was die nog niet oud genoeg leek om te mogen drinken.

Nou vraag ik je, wanneer ben je nu ingeburgerd?
Hier in texas lijkt het zo te zijn wanneer je je Texas Drivers License hebt bemachtigd.
Voor de geintereseerde, deze kan je pas behalen na een theorie en een praktijk examen welke je pas mag doen als je een social security nummer hebt.
Dit social security nummer kan je pas aanvragen als je een visum hebt en aangezien ik die tijdens mijn verblijf in Nederland in januari gekregen heb, is ook het social security nummer reeds aangevraagd.

Hopelijk heb ik die volgende week...

  • 17 Februari 2009 - 05:39

    Jeroen:

    Dit is de oplossing voor alle alcoholverslaafden in Nederland!

  • 17 Februari 2009 - 05:40

    Charley:

    Is het nu makkelijker om een gun te kopen dan een sixpack Heineken? Moet niet gekker worden. ;-)

  • 17 Februari 2009 - 06:51

    Maarten:

    De Heineken is in de bonus bij de Appie. Zullen we maar een kratje op de post doen? Gaat wat sneller ;)

  • 17 Februari 2009 - 07:56

    Richard:

    Nouja, als je al die amerikaanse tiener films moet geloven zou het ook niet zo moeilijk moeten zijn om zelf een ID kaart te maken ;)

  • 17 Februari 2009 - 08:31

    Mama:

    Hardstikke leuk die amerikanen en dan maar klagen over dat slechte Nederland. Hoop dat je bier ondanks dat het Heineken is toch lekker smaakt. Je hebt er moeite genoeg voor gedaan om het te krijgen Ook de supermarkets om jouw boodschappen weer op te ruimen.

  • 17 Februari 2009 - 15:00

    Hellen:

    Hai Michael, leuk om wat van je te horen je kan er heerlijk over schrijven erg beeldend allemaal ik zie je al staan en hoor je praten.
    Op zo'n manier smaakt je biertje waarschijnlijk nog beter dan dat je het zo meekrijgt.
    groetjes en tot horens, Hellen

  • 11 April 2009 - 15:05

    Ans En John:

    Hoi Michael!!
    Omdat je morgen jarig bent, even alvast een berichtje van ons. Van harte gefeliciteerd en een fijne dag toegewenst! Als t niet zo ver was waren we wel ff langs gekomen, maar ik begrijp (van je vader, die hier net nog ff was) dat zelfs je ouders de afstand n probleem vinden!!
    Hoe dan ook: hou je haaks en het allerbeste!!

    Groetjes van John en Ans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Houston

2 Jaar in de USA - 2008t/m2010

2 jaar voor het werk naar de USA.

Recente Reisverslagen:

23 November 2010

Verhuis nieuws

22 November 2010

Nog missende verhalen 2009 + 2010

25 Augustus 2010

India galore

21 Juni 2010

De zomer is begonnen

12 Januari 2010

Lekker dan...
Michael

Expat voor 4 jaar.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 23962

Voorgaande reizen:

15 December 2012 - 15 December 2012

4 Jaar expat af, terug in het wonderschone NL

19 December 2010 - 30 November 2012

2 Jaar in India - 2010t/m2012

05 Oktober 2008 - 09 December 2010

2 Jaar in de USA - 2008t/m2010

13 Oktober 2009 - 14 Oktober 2009

Las Vegas - 2009

10 Oktober 2009 - 11 Oktober 2009

Minneapolis - 2009

03 Augustus 2009 - 10 Augustus 2009

Seattle - 2009

27 Januari 2008 - 26 Maart 2008

Werk afmaken in Azie - 2008

14 Augustus 2007 - 03 November 2007

Een nieuwe uitdaging - 2007

Landen bezocht: